3 nemme råd om angst

3 nemme råd om angst….

…findes ikke. Når det kommer til angst, er der et problem med gode råd. Gode råd har det med at gøre virkeligheden mere simpel end den er, og gode råd henvender sig ikke til de grundlæggende årsager til angsten. Hvis du gerne vil mindske din angst midlertidigt i en angstfyldt situation, kan gode råd såsom: ”træk vejret ned i fødderne” eller ”lad være med at dømme din angst” utvivlsomt være hjælpsomt. Hvis du gerne vil mindske din angst permanent eller helt komme af med din angst – hvilket vel ikke er for meget at forlange – er vi nødt til at kigge på de grundliggende årsager til angsten.

Der er intet quick-fix til at komme af med din angst

Der er med andre ord intet quick-fix til at komme af med angst. Men hvis du først forpligter dig til at kigge dybere på din angst, kan det vise sig, at blive den største og smukkeste gave du nogensinde har givet dig selv. Det indebærer nemlig, at du begynder at blive fortrolig med sider af dig selv, som du hidtil har brugt meget energi på at løbe fra. Gevinsten rækker langt ud over blot mindre angst.

Dette er en serie på 3 blogindlæg, som alle handler om angst. Hensigten er hjælpe dig med at tage de første skridt mod at forstå, hvorfor du får angst og hvad du kan gøre ved det.

 

De tre blogindlæg handler om:

1# Hvad er angst og hvorfor opstår den?

2# Der er altid en årsag til, at du får angst – og årsagen er ikke dig.

3# Hvordan kommer jeg af med angst? Giv plads til dine følelser!

 

I dette første blogindlæg vil vi kigge på :

Hvad er angst og hvorfor opstår den?

Angst sidder først og fremmest i kroppen og kan se ud på mange forskellige måder. De fleste er bekendt med, at angst kan være hjertebanken, sveden, rødmen, indre uro og rastløshed, hovedpine, mavepine, svimmelhed, osv. Men vidste du, at angst også kan være forbundet med: tinnitus, synsforstyrrelser, ude-af-kroppen-oplevelser, lokal lammelse i f.eks. den ene arm, diffuse smerter (Fibromyalgi), migrænseanfald og irriteret tyktarm m.v.?  Fælles for alle kropslige symptomer på angst er, at de er ubehagelige; for nogle direkte væmmelige, og for andre deciderede invaliderende i livet.

Tanker er med til at vedligeholde din angst – men følelser spiller mere ind

Når der er angst i kroppen, får du sikkert angstfyldte tanker, f.eks. bekymringer om fremtiden, katastrofetænkning, tankemylder og tvangstanker. Når angsten kommer, oplever mange at verden pludselig bliver mere farlig og utryg end ellers. Dine tanker er med til at forværre og vedligeholde din angst, men dine tanker er ikke den primære årsag til angsten.

Mange mennesker tror, at angst skyldes tanker, og det er der en masse grunde til. En af dem er formentlig, at vi i vesten er usædvanligt veltrænede i at give opmærksomhed til vores tanker, og kun i mindre grad trænet i at være bevidst om kroppen indefra. Vores følelser og de indre rørelser i kroppen er derfor ofte ubevidste for os. En anden grund til, at mange tror, at angst skyldes tanker er, at vi kan påvirke angsten med vores tanker: Vi kan mindske angsten for et øjeblik ved at tænke positivt, og vi kan forværre angsten ved at tænke negative tanker. Men de fleste mennesker kan ikke på nogen grundliggende måde fjerne angsten via tankernes kraft. Måske har du allerede nogle erfaringer med dette?

Angst er kroppens faresignal, der signalerer, at der er noget inde i dig, der er skræmmende. Set i det lys, er angst problematisk, men ikke selve problemet. Angsten er en vigtig reminder til dig om, at der er noget i dit indre liv, som du har brug for at se i øjnene for at komme videre. Og hvad er det så, du skal se i øjnene?

I de fleste tilfælde er det følelser som skaber angst

Det, der i langt de fleste tilfælde er skræmmende og skaber angst er følelser. Følelser! Ikke tanker, ikke en situation, men en følelse.

Lad os se på et eksempel:  

Du får angst, når du er på vej til arbejde. Hjertebanken, ondt i maven og en anelse svimmelhed. Du ved, det hænger sammen med, at du frygter din chefs kritik af dit arbejde og den måde han presser dig på op til den kommende deadline. Når du får angst på arbejdet, bliver du stille og føjelig, og du får sjældent sagt din mening over for din chef: nemlig, at du ikke bryder dig om den måde, han stiller krav til dig på. Du går hjem fra arbejde med selvkritiske tanker: ”Jeg er ikke er god til at sige fra. Jeg er ikke en god medarbejder, der kan arbejde ligeså hurtigt og effektivt som mine kollegaer”.

Disse tanker forværrer din angst, men de skaber ikke din angst. Hvilke følelser tror du, at du har over for din chef i dette tilfælde? Vrede? Ja, formentlig. For de fleste mennesker med sådan en angst, vil det være vrede, der skaber din angst. Ikke din chef, ikke dine tanker om, at du er en dårlig medarbejder. Faktisk vil dine negative tanker om dig selv, være en måde hvorpå du undgår din vrede over for din chef. Du skåner din chef for din vrede, og vender den mod dig selv. En anden måde du i dette eksempel undgår din vrede på, er ved at blive føjelig og stille, og måske bliver du mere sød og venlig, end du inderst inde er. Det betaler du en høj pris for.

Uden sund kontakt til din vrede, kan du ikke sætte sunde grænser for dig selv, ikke sige fra på en konstruktiv (assertiv) måde, og derfor ikke passe på dig selv. Hermed fortsætter verden med at være skræmmende – og du vil fortsætte med at frygte din chef.

Kan du se, om dette er et generelt mønster i dit liv? Har du generelt svært ved at udtrykke dine negative følelser over for andre? Bliver du i stedet ofte tilbagetrukket og føjelig? Måske har du særligt svært ved at mærke negative følelser over for særlige personer: Autoriteter? Over for mænd eller kvinder? Eller kun dine nærmeste?

Angst skyldes følelser, som din krop har lært at frygte

Angst skyldes altså følelser, som din krop på et tidspunkt i dit liv har lært at frygte. Det kan være vrede du er skræmt over at mærke, men det kan også være positive følelser. Kender du f.eks. til at få angst, når du skal være intim med en anden; måske når du skal kigge en du elsker i øjnene? Det kan også være du får angst, når du skal mærke stolthed og selvomsorg – har du f.eks svært ved at tage imod ros? Eller hvad med skyld? Kan du sige undskyld og reparere det, du har ødelagt i et forhold, eller får du angst og undgår – måske ved at bebrejde og ”skyde tilbage”?

Gad vide hvorfra du har lært, at visse følelser er farlige og skal undgås? Det næste blogindlæg vil handle om: Der er altid en årsag til angsten – og årsagen er ikke dig!